ZAGÓRZ / PODKARPACIE. I to nie byle jaka, bo „Tajemnica Przedsiębiorstwa”. Tak wynika z odpowiedzi, jaką uzyskała redakcja portalu Esanok.pl na pytania dotyczące między innymi kosztów funkcjonowania pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Zagórz – Jasło.
Od wielu tygodni, sprawa zlikwidowanych od 1 stycznia 2015 połączeń kolejowych między innymi na trasie Zagórz – Jasło budzi duże emocje. Tematem zajmują się portale Esanok.pl i KochamKolej.pl.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
– KOLEJ: Połączenia Jasło – Zagórz nie będzie! Jasło – Krosno i Krosno – Zagórz TAK, ale tylko przy odpowiednim rozkładzie jazdy (FILM)
– RADNY ZUBA DO EUROPOSŁA DUDY: Walczmy o kolejarzy, tak jak o górników! (FILM, ZDJĘCIA)
– POSEŁ RZOŃCA: Mam nadzieję, że błąd związany z zawieszaniem połączeń kolejowych zostanie naprawiony (FILM)
– Jeśli teraz KOLEJ? Kto następny do likwidacji?!
Drążąc temat, postanowiliśmy uzyskać odpowiedź na pytanie o całkowite koszty funkcjonowania pasażerskich przewozów kolejowych między innymi na linii 108 Zagórz – Jasło.
– Dane w zakresie miesięcznego kosztu funkcjonowania linii nr 108 stanowią „Tajemnicę Przedsiębiorstwa” Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Tym samym celem uzyskania powyższych informacji koniecznym staje się zwrócenie do Zarządu Spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. o wyrażenie zgody na ich udostępnienie – usłyszeliśmy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego.
– Nie wdając się w niuanse prawne uzasadniające taką, a nie inną formę odpowiedzi, tajemniczość urzędu musi zastanawiać. Szczególnie w kontekście konsekwentnie sygnalizowanego przez władze wojewódzkie oczekiwania partycypacji samorządów lokalnych w kosztach utrzymania regionalnych przewozów kolejowych. Zestawiając ogólnodostępne dane na temat wielkości dofinansowania kolei przez Urząd Marszałkowski z płynącymi z tego samego źródła informacjami o skali rentowności poszczególnych linii, dość łatwo można wyliczyć ile nas podatników kosztuje podkarpacka kolej. Jeśli już w ogóle mamy dyskutować o współfinansowaniu ustawowego zadania samorządu wojewódzkiego, to jako radni gminni i powiatowi musimy wiedzieć, o jakich pieniądzach mówimy – zaznacza Jerzy Zuba, radny powiatu sanockiego, redaktor naczelny portalu KochamKolej.pl.
Zgodnie z sugestią zawartą w odpowiedzi Urzędu Marszałkowskiego, skierujemy stosowne zapytanie w przedmiotowej sprawie do zarządu spółki Przewozy Regionalne.
Udało nam się natomiast uzyskać informacje dotyczące kwoty, jaką Urząd Marszałkowski przeznacza na kolejowe przewozy pasażerskie w ujęciu rocznym.
Rekompensata przekazana operatorowi:
– 2013 rok: 42 955 858,00 zł.
– 2014 rok: 51 287 821, 00 zł.
Kwoty te przeznaczane są na: udostępnienie linii kolejowych, koszty drużyny trakcyjnej, koszty drużyny konduktorskiej, koszty taboru, koszty eksploatacyjne, koszty kolejowej komunikacji zastępczej, koszty działalności handlowej, koszty zarządzania.
Do sprawy wrócimy niebawem.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
– Znamy treść porozumienia władz wojewódzkich z kolejarskimi związkowcami
– KOLEJ: Pikieta odwołana, ale cały czas trwa walka o powrót pociągów na południe Podkarpacia (FILM)
– KOLEJ: Czy „janosikowe” jest przyczyną zlikwidowania przewozów kolejowych na trasie Zagórz – Jasło? (FILM)
foto: flickr.com / Toshihiro Gamo
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz